Categorie
Dynamics 365 CRM

Wat is het verschil tussen Dynamics 365 CRM en Dynamics 365 Marketing?

Wanneer je het hebt over marketing, zijn er binnen het Dynamics 365 portfolio twee verschillende oplossingen die je verder kunnen helpen. Beide zijn uiteraard verschillend en zijn ook bedoeld voor verschillende doelgroepen. Dit heeft met name te maken met de volwassenheid van je eigen marketingafdeling, of de ambities die je daarbij hebt.

Dynamics 365 Marketing

Ondanks dat Dynamics 365 Marketing als een losstaand product af te nemen is, kun je deze eenvoudig toevoegen boven op je Dynamics 365 CRM omgeving. Hierdoor is Dynamics 365 Marketing dus ook direct complementair aan Dynamics 365 Sales. Wanneer jij daadwerkelijk gebruik wil gaan maken van marketing automation, is het een logische vervolgstap om Dynamics 365 Marketing in te zetten. Doordat het product op hetzelfde Dynamics 365 platform draait, kun je direct gebruik maken van alle data in je CRM systeem (alle accounts, contacten en leads bijv.)

Marketingfunctionaliteit in Dynamics 365 CRM

De marketingfunctionaliteit van Dynamics 365 CRM is een prima basis. Hierin kun je naar wens al je suspects en prospects beheren, die je uiteindelijk verder kunt gaan bewerken. Dankzij aanwezige segmentatietools, maak jij eenvoudig selecties van de juiste doelgroep die je bijvoorbeeld wilt benaderen in een mailing. Dynamics 365 CRM heeft geen eigen mail designer, waarbij dus vaak een aanvullende oplossing hiervoor wordt ingezet (of dit dus in Dynamics 365 Marketing wordt opgepakt). Leads kunnen worden vastgelegd en worden opgevolgd, waarna ze bij kwalificatie direct opgepakt kunnen worden door een sales als verkoopkans. Verder heeft de standaard marketing functionaliteit van Dynamics 365 CRM ook campagne functionaliteit, om evenementen te registreren.

Ben jij klaar voor marketing automation? Dan kies je voor Dynamics 365 Marketing

Dynamics 365 Marketing ga je inzetten wanneer jij klaar bent voor marketing automation. Dit betekent dat je in de basis ook alle processen uit Dynamics 365 CRM gebruikt, maar er een aantal stappen verder mee gaat. Zo kun je enerzijds in Dynamics 365 Marketing zogenaamde klantreizen inrichten, waarmee je geautomatiseerd op het juiste moment de juiste persoonlijke content aanbiedt via allerlei verschillende geïntegreerde marketingkanalen. Eén kanaal is bijvoorbeeld e-mail. Een e-mail editor is geïntegreerd, waarmee jij dankzij dynamisch contentbeheer eenvoudig gepersonaliseerde mailings verstuurt die eventueel automatisch getriggerd worden tijdens de klantreis. Dankzij geavanceerde leadscoringsfunctionaliteit, krijg je sneller inzicht wanneer een lead klaar is om over te dragen aan een sales. Verder is ook de campagnefunctionaliteit vele malen breder. Zo kun je naar wens complete eventpagina’s uitrollen en automatiseer je de hele werf, bevestig en feedback proces van je evenementen. Dankzij de geïntegreerde Teams functionaliteit, kun je zo ook direct webinars uitrollen vanuit Dynamics 365 Marketing. Alle informatie die je verzamelt van je contacten, worden zo centraal opgeslagen in je Dynamics 365 systeem en dragen bij aan het 360 graden klant beeld (ook voor andere Dynamics 365 gebruikers).

YOU GAC
Growing Together