'De implementatie van een CRM-systeem: op naar een centraal klantbeeld'
United levert nationaal en internationaal diensten op het gebied van televisie- en mediaproducties. Ze zijn expert in het maken van content volgens de nieuwste technieken, met bevlogen vakmensen. Al jaren was het plan om met een CRM-systeem te gaan werken, omdat een centraal klantbeeld ontbrak. In 2020 besloten ze vaart achter die plannen te zetten. United sprak met meerdere partijen. Bij GAC klopte het plaatje aan alle kanten.
“Wij werkten al met ERP-systeem Navision,” vertelt Ralph ten Kate, sales manager bij United. “Met de partij die dat voor ons onderhield hebben we gekeken naar CRM-oplossingen. Dat was een moeizaam traject, het vertrouwen ontbrak. We hebben toen best wat partijen aangeschreven, waaronder GAC. Daar hadden we veruit het beste gevoel bij.”
De oplossing
“Uiteindelijk hebben we gekozen voor Dynamics 365 Sales, zodat we een centraal klantbeeld kunnen opbouwen. GAC heeft onze interne pijnpunten in kaart gebracht en ons geïnspireerd met de mogelijkheden van dit systeem. De grootste uitdaging zit ‘m in het feit dat we als salesafdeling in Pluriform offreren. We werken dus met twee verschillende systemen. Dat betekent dat onze mensen de discipline moeten hebben om de klantgegevens daadwerkelijk in CRM te zetten, en het systeem actief te gebruiken. Ik heb nu elke maandag een vragenuurtje ingepland. Zo kunnen we vragen ondervangen, van elkaar leren en het systeem ons steeds meer eigen maken.”
GAC’s meerwaarde
“De kennis en ervaring van GAC is enorm waardevol. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het ook anders kan. Ik ben bovendien blij met de ondersteuning: niets lijkt GAC teveel. Wensen en vragen worden snel en adequaat opgepakt. Er zijn ook meerdere workshops gegeven: zowel voor directie als voor sales en marketing. Als je zoals onze organisatie geen ervaring met CRM hebt, wil je dat iemand je bij de hand neemt.”
Soepele implementatie
“We zijn met een clubje van vijf mensen, ik noem ze even de early adopters, gaan ‘spelen’ met het systeem. Daarna hebben we in verschillende sessies onze wensen uitgesproken. Zo zijn we langzaamaan gaan bouwen, en testen, testen, testen. Ook is de tijdlijn die we gezamenlijk hebben opgesteld gerealiseerd. Ik ben heel tevreden.”
Meer sturing, meer omzet
“Omdat verkooptrajecten eerder niet in kaart werden gebracht, waren ze niet voorspelbaar. Ook waren contactmomenten die accountmanagers met onze klanten hadden niet beschikbaar op een centrale plek. Dat is nu verleden tijd. We willen dat iedereen op de hoogte is van wat er speelt bij klanten, zonder dat de betreffende accountmanager gebeld hoeft te worden. Nu kunnen we, op welk moment dan ook, up-to-date meelezen wat er speelt. Heel prettig. Straks gaan we het tweede traject in: het financiële deel komt er dan bij. Dankzij Dynamics 365 Sales kan ik als sales manager veel meer sturen omdat ik goed zie waar iedere accountmanager mee bezig is. Het is eigenlijk een soort ‘big brother is watching you’,” grapt Ralph. “Ik hoop hierdoor een sterkere salesstrategie neer te kunnen zetten, en nog meer te groeien.”