Dankzij de functie Standaard Rapporten beheer je voortaan zelf eenvoudig je lay-outs. Hiermee maak je verschillende rapportdefinities die je vervolgens kunt koppelen aan diverse lay-outs. Zo heb je volledige controle over hoe het document eruit komt te zien. Je bepaalt zelf hoe je om wil gaan met opmerkingen, prijzen, kortingen, btw-specificaties of Intrastat informatie op je lay-outs. Combineer dit met de mogelijkheid om lettertypes en kleuren te verwerken in de lay-out, waardoor je in een handomdraai je lay-outs aanpast aan jouw huisstijl en hiermee de uitgaande documenten professionaliseert.

Dankzij een groot aantal te configureren opties, maak je zelf verschillende rapporttemplates die je voor verschillende lay-outs kan gebruiken. Hierdoor kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de btw-specificatie alleen af te drukken bij de factuur en de Intrastat informatie alleen bij een verzenddocument. Aanvullend zijn alle standaard velden reeds in een groot aantal talen vertaald, maar kun je ook deze zelf aanpassen of je eigen vertalingen toevoegen. Dit alles beheer je vanuit één template, waardoor je niet onnodig veel verschillende lay-outs hoeft te (laten) maken.

Voor je de rapporten afdrukt, heb je ook nog de keuze hoe je met bepaalde informatie om wil gaan. Je kan de standaarden opvolgen van de instellingen in de template, maar als je voor een specifieke situatie bijvoorbeeld de opmerkingen niet in de orderbevestiging wil afdrukken, kun je dat op het laatste moment nog bepalen. Dankzij deze tool krijg je enorm veel vrijheid in het configureren van je lay-outs, zonder dat je hiervoor maatwerk nodig hebt.

  • Gebruik de standaard rapporten voor een groot aantal lay-outs in Dynamics 365 Business Central:
    • Verkoopdocumenten: verkoopofferte, orderbevestiging en retourorderbevestiging;
    • Financiële documenten: proforma factuur, verkoopfactuur, verkoopcreditnota en aanmaning;
    • Inkoopdocumenten: inkoopofferte, inkooporder en inkooporderbevestiging;
    • Logistieke documenten: verzending, gecombineerde magazijnverzending, opslagdocument, pickdocument en verplaatsingsdocument.
  • Definieer een onbeperkt aantal verschillende templates
  • Koppel je gemaakte standaard rapport template aan de betreffende lay-outs die worden afgedrukt in Dynamics 365 Business Central om daarmee de te gebruiken template automatisch aan te sturen bij het afdrukken
  • Configureer je template met een groot aantal parameters, zoals:
    • Wijze van tonen van BTW, van simpel tot gespecificeerde tabel;
    • Wel of niet tonen van betalingskorting;
    • Wel of niet tonen van Intrastat informatie, waarbij je kan bepalen welke details worden afgedrukt;
    • Bepaal of en hoe documentopmerkingen worden getoond;
    • Bepaal of en hoe klant- en leverancieropmerkingen worden getoond;
    • Bepaal of en hoe regel- en artikelopmerkingen worden getoond;
    • Configureer in welke type lay-outs de opmerkingen worden getoond;
    • Definieer de wijze van het tonen van prijzen. Hiermee bepaal je of kortingen worden afgedrukt (bedrag of percentage) of dat er bijvoorbeeld alleen netto prijzen worden gebruikt;
    • Bepaal welke informatie van het artikelnummer wordt getoond;
    • Definieer het aantal af te drukken artikelopmerkingen;
    • Bepaal op regelniveau de weer te geven BTW;
    • Bepaal of schapnummer of opslaglocatie wordt afgedrukt;
    • Bepaal of traceringsinformatie (lotnummer en/of serienummer) wordt gespecificeerd;
    • Mogelijkheid om gelinkte regelinformatie af te drukken, zoals toeslagen of tekstuitbreidingen;
    • Mogelijkheid om aantallen te tonen met 0 aantal;
    • Toon naar wens de retourredenen in de lay-out;
    • Optie om de assemblagecomponenten te tonen op de geboekte verkoopfactuur.
  • Bepaal de opmaak van je template:
    • Kies lettertypes en bepaal de grootte van het lettertype voor verschillende af te drukken elementen;
    • Gebruik het standaard logo of upload tot 4 aanvullende afbeeldingen die binnen de templates als alternatief kunnen worden gebruikt;
    • Bepaal het aantal te tonen adresblokken en welke adressen waar worden getoond binnen de template;
    • Bepaal of een paginanummer wordt getoond.
  • Configureer of documenten na het afdrukken moeten worden gearchiveerd
  • Bepaal of er automatisch meerdere exemplaren moeten worden afgedrukt
  • Definieer algemene opmerkingen of teksten, die in de header of footer van de lay-out kan worden afgedrukt. Werk hierbij met prioriteiten om verschillende opmerkingen in verschillende volgordes te kunnen afdrukken
  • Een groot aantal standaard teksten zijn in verschillende talen beschikbaar. Daarnaast heb je de mogelijkheid om zelf de vertalingen te beheren middels deze module, zodat je zelf kan bepalen wat de namen moeten zijn van verschillende velden op de lay-out

 

  • Bij het handmatig afdrukken van een document, wordt een pop-up getoond om op het laatste moment nog enkele standaard gedefinieerde instellingen aan te passen bij die specifieke afdruk. Denk hierbij aan:
    • Tonen van assemblagecomponenten;
    • Tonen van serie- en lotnummers;
    • Tonen van regelopmerkingen;
    • Tonen van gelinkte artikelinformatie (toeslagen of tekstuitbreidingen);
    • Tonen van 0 aantallen.
!
Webinar
Benieuwd hoe deze functie in praktijk werkt? Bekijk snel het actuele aanbod webinars, waarin we je de mogelijkheden tonen van onze oplossingen!Webinar overzicht

Je eigen lay-outs configureren in Dynamics 365 Business Central? De standaard rapporten tool maakt het mogelijk. In onderstaande video laat Charon je zien hoe je je document lay-outs configureert.

Susan helpt je graag verder!

Meer weten?

YOU GAC
Growing Together