Zakelijke Dienstverlening
Fagro Consultancy BV
image

Fagro Consultancy BV

Financiële dienstverlening

De schaalbaarheid van Dynamics NAV is met de verhuizing van de omgeving bewezen."

 

Vraagstelling
Snelle oplevering van een eigen ERP-systeem na een management buy-out.

 

Oplossing
en SAAS-oplossing (Software As A Service) op basis van PSA+ en Microsoft Dynamics NAV.

 

Resultaten
Eén schaalbare SAAS-omgeving die bewezen kan groeien met de organisatie en die ook internationale samenwerking faciliteert.

image

Migratie in vijf dagen

Fagro Consultancy B.V. was tot eind 2009 onderdeel van de wereldwijd opererende en in Parijs beursgenoteerde Altran Group. Het Nederlandse bedrijf had strategisch geen match met het Franse moederbedrijf. Altran bevindt zich in de hoek van technische consultancy, Fagro was het enige financiële bedrijf binnen de groep. Afgelopen december vond een management buy-out plaats, waarbij Fagro in handen kwam van vijf werknemers. 

Eén van hen is controller Lars Nillesen: “We werkten al heel zelfstandig en kenden weinig bemoeienis vanuit Frankrijk. Er waren waarschijnlijk wel strategische plannen met Fagro, maar die zijn onder invloed van de huidige markt aan de kant geschoven. Nu we zelfstandig zijn, is er qua dagelijkse zaken niet veel veranderd. Wel hebben we meer vrijheid in het nemen van operationele en strategische beslissingen. Zoals de opening van een kantoor in Duitsland en natuurlijk een optimalisatieslag in onze automatisering.”

Implementatie Dynamics NAV
In 2007 is Dynamics NAV bij Fagro en vele andere Europese Altran-bedrijven geïmplementeerd. Lars Nillesen werkte toen nog als consultant, dus kreeg niet veel van de implementatie mee. Toen hij in 2008 zijn nieuwe functie kreeg, was het systeem al in verre mate doorontwikkeld. Lars: “Het is een gebruiksvriendelijke werkomgeving. Ik heb Oracle, SAP en BAAN gezien bij de bedrijven waar ik heb gewerkt en Dynamics NAV doet hier zeker niet voor onder. Het systeem werd in Frankrijk beheerd. Wij logden in op een Citrix-omgeving. Daardoor hadden we niet alle vrijheden binnen het pakket. Modules als HR en CRM werden niet door Frankrijk vrijgegeven, aangezien zowel HR als CRM in aparte systemen werden ontwikkeld.”

Automatisering tijdelijk een bijkomstigheid
De overgang naar zelfstandigheid gaf diverse interne uitdagingen. Omdat Altran beursgenoteerd is, mochten de huidige vijf eigenaren hun collega’s pas op 2 januari op de hoogte stellen. “De reacties waren over het algemeen heel positief. Het proces van de management buy-out heeft veel tijd gekost. Juridisch en financieel komt er enorm veel bij kijken. Het fijne is dat GAC ons maximaal heeft ontzorgd wat betreft de automatisering. Hoe essentieel voor de dagelijkse werkzaamheden ook, in het licht van de gehele overgang was het voor ons tijdelijk een bijkomstigheid.”

Potentiële ramp
“Tijdens de onderhandelingen met Altran dachten we nog een jaar op hun systeem te mogen draaien. Maar een maand vóór de officiële verkoop van het bedrijf bleek dit om securityredenen toch niet mogelijk. Dit was een potentiële ramp; wat moet je als projectgestuurd bedrijf zonder ERP? Altran opperde het idee om GAC in te schakelen. Zij waren al business partner van Altran en kenden Fagro al. GAC droeg een oplossing aan, in de week voor kerst hebben we vol vertrouwen de handtekeningen gezet. Na de jaarafsluiting zijn we versneld overgegaan naar onze eigen Fagro ICT-omgeving. GAC heeft deze migratie in vijf dagen tijd voltrokken.”

Software as as Service
Fagro werkt met een SaaS-oplossing (Software as a Service). De database draait op een dedicated server, die vanuit iedere vestiging én door consultants vanaf hun laptop te benaderen is. Lars: “GAC droeg een solide partij aan die de overgang vanuit de ‘Remote Client Server’ volledig ondersteunde. Op maandagochtend logden wij in op een server in Nederland in plaats van Frankrijk. We merkten alleen dat de link naar het inlogscherm was veranderd en dat het Altran-logo was vervangen door ons eigen Fagro-logo. We konden direct aan de slag. Dat gaf een enorme boost aan het vertrouwen in Fagro en in GAC.”

Migratie van maatwerk
Lars: “Het is goed dat we tot de overgang zijn gedwongen, anders hadden we waarschijnlijk een jaar lang besteed aan oriëntatie, keuzetrajecten, implementatie, nazorg. Die energie steken we nu in de kern van onze activiteiten. Er zat bovendien veel bedrijfsspecifieke software in vanuit Frankrijk, zoals een soort margeberekening per business unit en per consultant. Dat was voor ons ook goed voor onze dagelijkse business. Al deze extra’s zijn bij de migratie meegegaan en de data is rechtstreeks overgezet. De schaalbaarheid van Dynamics NAV is met de verhuizing van de omgeving bewezen. De omgeving werkt net zo goed in het grote geheel van Altran als stand-alone voor Fagro. Van die schaalbaarheid hopen we te profiteren bij toekomstige groeibewegingen.”

Nieuw kantoor, zelfde SaaS-omgeving
De eerste zelfstandige beslissing van de nieuwe directie is inmiddels genomen. Afgelopen april is er een nieuw kantoor geopend in Düsseldorf. Lars: “We gaan met Duitsland ook over op Dynamics NAV. We kopiëren onze administratie en verwijderen alle data, zodat onze Duitse collega’s er verder mee kunnen. Zij loggen in op dezelfde SaaS-omgeving zodat er eenvoudig koppelingen kunnen worden gelegd. De boekhouding laten we door een Duits kantoor doen. De fiscale regelgeving is daar heel anders. We willen hier de uren verwerken, de projecten inrichten en de facturatie doen. De SaaS-omgeving levert grote voordelen op. Zo kunnen we in Nederland bijvoorbeeld betalingen autoriseren voor Duitsland.”

HR en CRM speerpunt
Ook de automatisering wordt samen met GAC tegen het licht gehouden. Lars: “We zijn veel in gesprek met GAC over onze huidige en toekomstige situatie. We hebben gepland om in ieder geval ieder kwartaal samen te zitten om te kijken naar de grootste behoeftes en verbeterpunten. Het speerpunt voor nu is HR en CRM. Momenteel wordt gewerkt aan een voorstel. Dit wordt een oplossing waarmee we consultants kunnen volgen vanaf de eerste sollicitatie. HR-informatie, de persoonlijke ontwikkelplannen, het is allemaal in het nieuwe systeem te beheersen. Het zal zeker waarde toevoegen. De behoefte eraan is groot. We maken nu met een drietal systemen allerlei lijstjes. Het wordt tijd dat we alles op één lijn trekken. Als we iets in één keer goed vastleggen, verloopt de rest van het proces een stuk beter.”

CB9 Contact 1180X454 GH Contact

Vragen over bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverlening?

Wilt u met ons groeien? Heeft u vragen over bedrijfssoftware of bent u op zoek naar meer informatie om u te oriënteren? Neem contact met ons op. Onze branche-experts staan voor u klaar.

Maak een afspraak Stel een vraag 0499 58 28 27
Stel een vraag

Maak een afspraak

Chat met ons