Zakelijke Dienstverlening
Datacon
image

Datacon

IT-dienstverlening

PSA+ speelt zo goed in op onze processen, dat we een terugverdienperiode verwachten van een jaar."

 

Vraagstelling
Investeren in een nieuw ERP-systeem om in te spelen op een voorziene groeispurt van het bedrijf.

 

Oplossing
PSA+ van GAC op basis van Microsoft Dynamics NAV inzetten om projectmatige processen in goede banen te leiden.

 

Resultaten
Verdubbeling van het rendement door alle administratieve processen op elkaar aan te sluiten. De urenregistratie is veel efficiënter in te zetten.

“ERP is het startpunt van een groeiproces”

“Als je wilt groeien moet je belemmeringen zoveel mogelijk weghalen. Het moet een kwestie zijn van doorstromen. Op het moment dat kansen zich voordoen moet de organisatie er klaar voor zijn.”

Bas Fockens is, samen met Meindert van Duijvenbode, oprichter van Datacon. Zij kozen voor PSA+ van GAC omdat dit systeem het best op de toekomst was afgestemd. Bas: “Een ERP-implementatie is eerder startpunt dan sluitstuk van een groeiproces. PSA+ speelt zo goed in op onze complexe processen, dat we een terugverdienperiode verwachten van een jaar. Op directieniveau worden er dure uren vrijgemaakt, controleslagen kunnen worden geminimaliseerd. Dat zie je snel terug in de resultaten. Maar het blijft een middel. Hoe je ermee werkt is bepalend voor het succes.”

Vooruitstrevende webapplicaties
Datacon is sinds 12 jaar thuis in het bouwen van vooruitstrevende webapplicaties. In 2007 voorzagen de oprichters een nieuwe groeispurt en besloten tot herautomatisering. Om hun projectmatige processen in goede banen te leiden maken zij nu gebruik van PSA+, de op Microsoft Dynamics NAV gebaseerde oplossing voor zakelijke dienstverleners van GAC.

Bedrijfsmatige toepassingen
“In 1996 zijn we als één van de eerste internetbedrijven voor de zakelijke markt begonnen”, vertelt commercieel directeur Bas Fockens. “Na enkele strategische keuzes hebben we ons toegelegd op bedrijfsmatige toepassingen op basis van het Microsoft platform. We focussen ons nu volledig op Electronic Content Management (ECM), het nieuwste IT-product binnen de internetsector. Bijna negentig procent van de communicatie verloopt digitaal. Door die informatiestromen te structureren met ECM winnen onze klanten enorm veel tijd. Onze toepassingen variëren van een intranet tot een documentmanagementsysteem waarop klanten kunnen inloggen. Webshops behoren ook tot ons dienstenpakket. Het gaat dan om volledig geautomatiseerde systemen voor (Europese) dealernetwerken, inclusief Warehouse Management en Business Intelligence. Zo groeit ECM langzaamaan uit tot een bedrijfskritische applicatie.”

Aandacht voor urenregistratie 
Datacon ging op een bepaald moment groeien. Het bedrijf kreeg een managementlaag en een administratieve laag. Al snel kregen Bas en Meindert in de gaten dat er beter geadministreerd moest worden; met name de urenregistratie had aandacht nodig. Bas: “Alles werd nog handmatig ingevoerd. We liepen behoorlijk wat rendement mis, dus besloten we een goed systeem op te zetten. De keuze voor Dynamics NAV was voor ons een logische. Minstens zo belangrijk was het vinden van een goede softwarepartner. Er zijn drie partijen op bezoek geweest; de meeste klik hadden we met GAC. Een puur Brabants bedrijf, dat praktisch om de hoek ligt. En dat met PSA+ een bewezen goede oplossing neer kan zetten. Doordat GAC alle administratieve processen op elkaar heeft aangesloten, met als belangrijkste onderdeel de urenregistratie, kunnen we onze declarabele uren veel efficiënter inzetten. Sindsdien is ons rendement bijna verdubbeld.”

Marges monitoren van offerte tot oplevering
Omdat Datacon met fixed prices werkt, wordt vanaf de offerte tot aan de oplevering constant gemonitord of het project rendabel is. Dit is mogelijk dankzij PSA+. Bas: “We maken met name voor de planning gebruik van CRM (Customer Relationship Management). Daarmee stemmen we de verwachte opdrachten vanuit sales af op de beschikbare resources. Het is eigenlijk een geautomatiseerd stukje statistiek, waarmee we kunnen berekenen wat de impact van een salestraject zal zijn op de organisatie. Omdat we weer in een groeifase zitten en we het juiste moment moeten bepalen om mensen aan te nemen, is dit stukje automatisering voor ons essentieel.”

CB9 Contact 1180X454 GH Contact

Vragen over bedrijfssoftware voor zakelijke dienstverlening?

Wilt u met ons groeien? Heeft u vragen over bedrijfssoftware of bent u op zoek naar meer informatie om u te oriënteren? Neem contact met ons op. Onze branche-experts staan voor u klaar.

Maak een afspraak Stel een vraag 0499 58 28 27
Stel een vraag

Maak een afspraak

Chat met ons