Dynamics 365 Sales : What’s new in release wave 1 – 2021
Dynamics 365 Sales staat bij veel verkoopafdelingen centraal om klanten goed te kunnen helpen. Het is dan wereldwijd ook één van de marktleiders op het gebied van CRM en wordt door Microsoft twee keer per jaar voorzien van nieuwe functionaliteiten. In April 2021 zijn er weer een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan Dynamics 365 Sales. Dit blog neemt je mee in de belangrijkste veranderingen op het gebied van verkoopondersteuning.
Het thema van de april 2021 release kan verdeeld worden over 3 gebieden: tijdsbesparingen, intelligentie en ondersteuning onderweg.
Samenwerking met Teams
De samenwerking met Teams wordt ook in deze release weer uitgebreid. Gebruikers krijgen de mogelijkheid om CRM records direct in een teams chat te wijzigen. Ook kun je een CRM formulier (bijvoorbeeld van een verkoopkans) in een teams chat delen met een collega zodat die het CRM record bij kan werken. Vanuit een teams chat notities en taken op een tijdlijn in CRM toevoegen, zorgt ervoor dat online samenwerking naar een hoger niveau wordt getild.
Met de nieuwe release wordt Microsoft Teams nog veel meer een centrale samenwerkingshub die je nauwelijks nog hoeft te verlaten om je klantoverzicht in CRM bij te werken.
Digitale verkoop
Eén van mijn favorieten in deze release is de nieuwe e-mail sjablonen- en e-mailhandtekeningeditor die beschikbaar komt. Als je een e-mail verstuurt vanuit Dynamics 365 Sales, kun je die vanaf nu voorzien van grafische pixel perfect handtekeningen.
Mobiel gebruik van CRM
De mobiele app van Dynamics 365 Sales gaat een paar opvallende verbeteringen krijgen. In augustus 2021 staat een openbare preview gepland van de automatische transcriptie naar CRM van gesprekken die je met je mobiele telefoon hebt gevoerd. Ook kunnen dan automatisch taken worden gemaakt in CRM op basis van het gevoerde gesprek. Dit gaat een gigantische positieve invloed hebben op het gebruik van een CRM systeem aangezien gebruikers nauwelijks meer moeite hoeven te doen om contactmomenten vast te leggen. We moeten nog even wachten maar we kijken er ongeduldig naar uit!
Een andere mooie ontwikkeling is dat de mobiele app van Dynamics 365 Sales tegenwoordig push-meldingen kan geven. Deze worden getriggerd door sales assistent kaarten in CRM. Dan is het niet meer nodig om als gebruiker actief naar CRM te gaan om te kijken of er belangrijke dingen spelen bij een klant.
Pijplijnbeheer
Er komt een nieuw raster waarmee verkopers snel de verkoopkansen kunnen bijwerken. Op deze manier kan de productiviteit verhoogd worden.
Als je een verkoopkans aan het bewerken bent in CRM heb je vaak de behoefte om even naar de details van het account of contactpersonen te navigeren. Nu moet je daarvoor nog van scherm wisselen maar vanaf juni 2021 kun je die gegevens gewoon via een zijpaneel formulier inzien. Dat minimaliseert het aantal clicks voor een gebruiker. Ook notities en taken kunnen op deze manier bekeken en bewerkt worden.
Er komt een nieuw intuïtief, modern en persoonlijk overzichtsscherm waar verkopers de juiste verkoopkansen kunnen bekijken in de juiste context en met één klik actie kunnen ondernemen.
Voordat je op zoek gaat naar de wijzigingen in je Dynamics 365 Sales applicatie, weet dat niet alle functionaliteiten tegelijk beschikbaar zullen zijn. Het complete overzicht van nieuwe functionaliteiten en de geplande beschikbaarheidsdata is te vinden op de Microsoft site.
Beschikbaar maken van de nieuwe release
Een nieuwe release van Dynamics 365 Sales kan beschikbaar gemaakt worden via het Power Platform admin center op je eigen Dynamics 365 omgeving. Waarschijnlijk heeft alleen een beheerder de juiste rechten om dit te doen.
In de sectie ‘Updates’ kan “2021 release wave 1” geactiveerd worden. Op dat moment zijn alle nieuwe functionaliteiten beschikbaar. Gedurende de komende maanden komen er dan telkens nieuwe aangekondigde features bij.