Business Central update
Zoals bekend komt Microsoft 2 keer per jaar met een nieuwe release van het gehele Dynamics 365 Platform. We zijn weer beland in oktober, dus is het hoog tijd om te kijken naar de noviteiten van de Release Wave 2 voor Dynamics 365 Business Central. We hebben wederom een samenvatting gemaakt van de 10 belangrijkste functies, die je niet wilt missen.
#1: E-mail verzenden
Vlug een e-mail verzenden aan klanten, leveranciers, contactpersonen en werknemers is nóg makkelijker geworden. Op het kaartscherm van alle Business Central stamgegevens met een e-mailadres is een knop “e-mail verzenden” beschikbaar. De e-mail kan gestructureerd en professioneel worden opgemaakt door gebruik te maken van Word-sjablonen. In de historie kunnen alle verzonden e-mails in een overzichtelijk scherm worden terug gevonden met een koppeling naar de e-mail zelf.
#2: Maak een rondleiding door Business Central
De eerste keer gebruik maken van Microsoft Dynamics 365 Business Central is voor de gebruiker een vertrouwde ervaring. De interface lijkt natuurlijk al op andere Microsoft applicaties maar ook de specifieke functies worden nu op een makkelijke manier toegelicht door middel van diverse rondleidingen. Leertips worden automatisch aangeboden en met 1 klik kan verder genavigeerd worden naar de uitgebreide informatie en ‘How-To” video’s op de Microsoft Docs website .
#3: Eenvoudig uren verantwoorden
De urenstaten van Business Central zijn in Release Wave 2 2021 op allerlei gebieden verbeterd. De setup kan door middel van een wizard in de begeleide instelling worden doorlopen, het scherm en de feitenblokken zijn overzichtelijker en geven meer relevante informatie. Uren boeken doen we niet alleen als we op kantoor zijn, dus vanaf deze release is het scherm ook geoptimaliseerd voor smartphone en tablet!
#4: Alternatieve eenheden in het magazijn bij artikelen met serienummer tracering
In deze release is er een integratie tussen het traceren van artikelen, het toewijzen van alternatieve eenheden en het magazijnbeheer. Hierdoor is er ondersteuning voor voorraadpicks en voorraadopslag voor artikelen die gevolgd worden op basis van een serienummer. Koop dus bijvoorbeeld een pallet met LED televisies in en de voorraadopslag wordt gesplitst in de individuele dozen die op de pallet staan zodat er aan elke doos een serienummer kan worden toegekend. Dat maakt het leven in het magazijn weer een heel stuk aangenamer voor groothandels en online retailers.
#5: Meldingen op dimensieboekingen
In release Wave 1 van 2021 kregen we al de functionaliteit om historische dimensieboekingen te corrigeren. Maar als een gebruiker een foute dimensieboeking maakt, waren de meldingen vaak te cryptisch om gemakkelijk de fout te corrigeren. Nu krijgt de gebruiker een uitgebreid foutscherm waar de oorzaak maar ook de oplossing te vinden is.
#6: Uitbreiding van de Excel integratie
We zijn al volledig gewend dat we stamgegevens in Excel kunnen bewerken en op een gevalideerde manier terug kunnen zetten in Dynamics 365 Business Central. In deze release wave is deze functionaliteit ook beschikbaar in het periodiek dagboek en intercompany dagboek. Vanaf nu verwerk je dan ook snel en eenvoudig grote journaalposten van Excel naar de betreffende dagboeken.
#7: Stuklijsten en bewerkingsplannen op SKU niveau
Speciaal voor productiebedrijven is het gebruik van stuklijsten en bewerkingsplannen doorgetrokken naar de stock keeping units (SKU kaart). Als de productie-organisatie dus meerdere vestigingen heeft waar hetzelfde artikel wordt geproduceerd, wordt automatisch de juiste stuklijst en routing gehanteerd. Dit heeft als voordeel dat als bijvoorbeeld het machinepark bij de vestigingen afwijkt, de routing hierop is afgestemd. Ook kan worden gekozen om de in de stuklijst benodigde artikelen vanuit een andere vestiging te laten transfereren.
#8: Vernieuwing in niet-voorraad artikelen
Niet-voorraad artikelen bestaan al langer in Business Central en zijn artikelen die we logistiek wel als een artikel willen behandelen maar die niet op de balans worden opgenomen. Denk hierbij dus aan verbruiksartikelen zoals printerpapier, labels en dergelijke. Om de logistieke verwerking van deze artikelen in lijn te brengen met reguliere artikelen zijn in deze release twee uitbreidingen doorgevoerd:
- Niet-voorraad artikelen kunnen per vestiging worden opgevolgd zodat statistieken op dit detail inzichtelijk zijn.
- Niet-voorraad artikelen kunnen (handmatig) als regel worden toegevoegd aan het inkoopvoorstel of het planningsvoorstel.
#9: Standaard type in verkoop -en inkoopregel
Snel een verkooporder in willen voeren en toch bij elke regel opnieuw aan moeten geven dat het om type artikel, resource, grootboekrekening, toeslag of vast activum gaat. Vanaf release wave 2 2021 van Dynamics 365 Business Central kan het type als standaard worden ingesteld. Een kleine toevoeging maar één die zorgt voor veel invoer gemak.
#10: Variant codes in vraagprognoses
Veel bedrijven gebruiken de variantcode om het artikelbestand beperkt te houden. Een artikel dat bijvoorbeeld in verschillende kleuren leverbaar is, kan met 1 artikelnummer en een variantcode per kleur worden gekenmerkt. Vanaf deze oktober release kan de vraagprognose worden ingevoerd per artikel maar nu ook per variantcode. Hierdoor ontstaat een gedetailleerde en accurate vraagprognose die gebruikt kan worden voor strategische beslissingen.
Benieuwd naar alle innovaties in Business Central van update 2 van 2021?
Wederom een mooi lijst met innovaties, waarbij Microsoft luistert naar waar de gebruikers naar opzoek zijn.. Dit is wat ons betreft een selectie van de 10 meest interessante functionaliteiten in de Release Wave 2 2021. Dit is nog lang niet alles, dus ben je benieuwd naar de complete inhoud van de Release Wave 2 2021 kijk dan hier of neem contact met ons op.