Winnaars tweede Digitale Innovatie Koploper Award zijn Verano, WerkBedrijf Rijk van Nijmegen, Batenburg Techniek en Livit Orthopedie
GAC heeft tijdens Smart Central 2018 Verano, WerkBedrijf Rijk van Nijmegen, Batenburg Techniek en Livit Orthopedie onderscheiden met de Digitale Koploper Innovatie Award (DIKA). GAC onderscheidt hiermee organisaties die op inspirerende wijze invulling geven aan de Digitale Transformatie. De vier winnaars vormen de innovatieve voorhoede van het Nederlandse bedrijfsleven.
Verantwoordelijkheid geven op ieder niveau
Zonweringspecialist Verano stond tijdens Smart Central nog aan de vooravond van de livegang met het nieuwe CRM-systeem. Verano wil hiermee bijdragen aan de ambitie om binnen nu en tien jaar binnen Europa in elk huis minimaal vijf Verano-producten gemonteerd zijn. Verano: “Wij zorgen dat er heel veel verantwoordelijkheid gegeven wordt op ieder niveau. Dat schept betrokkenheid bij de organisatie en creëert draagvlak voor de Digitale Transformatie.”
Via CRM meer managementinformatie beschikbaar
Het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen voert in voor zeven gemeenten de participatiewet en de wet sociale werkvoorziening uit. Met behulp van GAC zijn de werkprocessen richting ondernemers en werkzoekenden geoptimaliseerd en is er via CRM meer managementinformatie beschikbaar gekomen. WerkBedrijf van Nijmegen: “De gedreven manier waarop de mensen van GAC met hun werk bezig zijn en het enthousiasme dat ze hebben, zie je in de resultaten terug.”
Een leuke, plezierige werkomgeving, waar mensen zich kunnen ontwikkelen
In 2014 zette Batenburg Techniek een grote transitie in naar technisch dienstverlener in de Smart Industry. Samen met GAC werd in de Dynamics omgeving één infrastructuur opgezet om de werkmaatschappijen samen te voegen. Batenburg Techniek: “Wij proberen met mooie hightech projecten te zorgen dat het werk voor onze mensen inhoudelijk leuk en uitdagend is. Succes delen we over onze werkmaatschappijen. Dat zorgt voor een leuke, plezierige werkomgeving, waar mensen zich kunnen ontwikkelen.”
Administratieve druk wegnemen
De vierde winnaar van de Digitale Koploper Award 2018 is Livit Orthopedie. Bij dit bedrijf werken vierhonderd mensen dagelijks samen aan de productie van orthopedische hulpmiddelen zodat bewegen voor iedereen vanzelfsprekend kan zijn. Dankzij GAC kan Livit Orthopedie efficiënter werken. Livit Orthopedie: “Als we de administratieve druk weg kunnen nemen van onze professionals, halen we een belangrijke belemmering weg om te groeien.”
GAC kiest voor hechte, langdurige samenwerkingen
GAC Business Solutions zet Microsoft Technologie, eigen expertise en branche-kennis in om organisaties Digitaal te Transformeren. Daarbij ligt primair de aandacht bij een hechte, langdurige samenwerking. Sinds 2018 heeft GAC zich via een BHAG tot doel gesteld om binnen vijftien jaar door te groeien naar 25.000 tevreden Dynamics NAV gebruikers. Erik van Driel, algemeen directeur van GAC: “Wij zijn er trots op dat we deze Digitale Koplopers als klant mogen hebben en we gaan ons inzetten om nog vele andere toppers met onze oplossingen te helpen.”
Digitale Innovatie Koploper Award
De Digitale Innovatie Koploper Award (DIKA) is door GAC ingevoerd om toporganisaties te erkennen die op inspirerende wijze invulling geven aan de Digitale Transformatie. Deze omwenteling biedt de Nederlandse maakindustrie, handel en dienstverlening ongekende nieuwe mogelijkheden. Dat vereist slimme innovatie van bedrijfsprocessen om in te spelen op het effect dat de toenemende digitalisering heeft op mens, bedrijf en maatschappij.
Dynamics CRM en NAV out-of-the-box geïntegreerd
Centraal in de ontwerpfilosofie staat dat de software slimmer ingericht is. Het bevat niet een ‘bak aan extra functionaliteit’, maar is juist gemaakt om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de organisatie. Specifiek tools als Power Apps en Microsoft Flow maken maatwerk overbodig. In Business Central zijn Dynamics CRM en NAV out-of-the-box volledig met elkaar geïntegreerd. Door te bewegen naar een webclient is de interface, ongeacht device, altijd vergelijkbaar. De oplossing integreert volledig met de moderne werkplek en met Office 365.
Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI)
Voor twee technieken: Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI) is een belangrijke rol weggelegd. Dit vereenvoudigt werk door bestaande gegevens te gebruiken om toekomstige handelingen te voorspellen. Zo is het bijvoorbeeld niet alleen mogelijk om openstaande posten automatisch na te jagen, maar kan op basis van betaalgedrag uit het verleden voorspeld worden welke posten lang open blijven, zodat deze resultaten in prognoses automatisch te verwerken zijn.
Versterk je medewerkers
Erik van Driel nam het woord terug om te praten over voorbeelden van de Digitale Transformatie bij GAC. Uit rondvraag in de zaal bleek dat de ‘War on Talent’ niet alleen door IT-bedrijven wordt uitgevochten. Bij de gemiddelde organisatie is één op de drie medewerkers van plan om over te stappen naar een andere werkgever. Dat wordt deels ingegeven door het tekort aan mensen en talent. GAC werkt hard om mensen te binden aan de organisatie en zet daarvoor ook IT-middelen in.
Het Vitaalste Bedrijf van Noord-Brabant
Een van de manieren waarop GAC probeert mensen te binden is met zijn Vitaliteitsprogramma. Onder deze noemer wordt begeleiding geboden om gezond te leven, eten en werken. Na zes jaar is het programma bekroond en heeft GAC het predicaat Het Vitaalste Bedrijf van Noord-Brabant gewonnen. Onderdeel van deze eer is dat GAC nu in de running is voor de titel Het Vitaalste Bedrijf van Nederland.
BHAG: Big Hairy Audacious Goal
Belangrijk nieuw onderdeel van de strategie van GAC is de BHAG ofwel een Big Hairy Audacious Goal (Groot Harig Stoutmoedig Doel). Het formuleren van een BHAG is onderdeel van de Scale Up theorie. Die stelt dat bedrijven door hun groeifase van beweeglijke muis naar razende gazelle uiteindelijk doorgroeien tot een logge olifant. Deze laatste fase is te vermeiden door een duidelijke, ambitieuze stip op de horizon te zetten en daar als bedrijf gezamenlijk aan te werken. De BHAG van GAC is om te groeien van 10.850 gebruikers op 1 januari 2018 naar 25.000 tevreden Dynamics gebruikers in 2033. Medewerkers formuleren eigen BHAG’s die dit mogelijk maken.
Power demo’s
Met de woorden “Tot zover de theorie, nu door naar de praktijk”, maakte Erik plaats op het podium voor inhoudelijke experts van GAC. Presales Consultant Charon Konings demonstreerde hoe via een Power App sales en marketing samen kunnen werken om een leadgeneratiecampagne op te zetten. Senior Business Consultant Sales Mignon Coenen demonstreerde vervolgens hoe via Microsoft Teams dit webinar te organiseren is. Business Consultant Rob Kuijpers sloot deze set van demonstraties af door de uitvoer en opvolging van dit fictieve webinar binnen CRM te demonstreren.
Microsoft Hololens
Business Consultant Gilian Kleinveld presenteerde samen met stagiair Kevin de Beer hoe de Microsoft Hololens via Power BI gegevens uit Business Central kan projecteren op de wereld om ons heen. Er werd een rolluik geprojecteerd en besteld via de Hololens waarna de bestelling achter de schermen volledig automatisch afgerond kon worden met Dynamics NAV. De verwachting is dat binnen vijf jaar het marktaandeel van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) gaat vertienvoudigen. Naast toegepaste AI wordt het een zeer belangrijke groeimarkt.
Scaling up in crazy times
Gastspreker van de dag was Pieter van Osch van de Scale Up Company. Hoe meer mensen bij een organisatie werken, hoe meer problemen er zijn. De meeste problemen zijn voorspelbaar en normaal. Het zijn ‘abnormale’ problemen die leiden tot de ondergang. Globaal hebben bedrijven tot 10 medewerkers een overlevingskans van 96 procent. Bij groei naar 25 tot 30 medewerkers belanden organisaties in de ‘valley of death’ en neemt de overlevingskans af naar 4 procent. Groei naar 80 tot 100 medewerkers brengt een reis naar de tweede ‘valley of death’ met zich mee, en een overlevingskans van 0,4 procent. Reden genoeg om te zoeken naar overlevingstechnieken.
BHAG: ambitieus aantrekkelijk en specifiek
Volgens Pieter zijn die abnormale problemen vooral terug te voeren op een gebrek aan focus. Organisaties hebben een heldere stip aan de horizon nodig; een BHAG. Die moet ambitieus aantrekkelijk en specifiek zijn en ongeveer tien tot dertig jaar in beslag nemen. Een organisatie gebruikt die BHAG om te kijken in hoeverre plannen er verband mee houden. Waar dit niet het geval is, komt een gebrek aan focus naar voren. Bij de uitvoer zijn mensen zeer belangrijk. Een organisatie draait niet alleen op getallen en ratio, maar moet ook leefbaar zijn. Groei via de Scaling Up methodologie komt voort uit de optelsom van ambitie, discipline en het vermogen om te leren.
Uitreiking DIKA
Ter afsluiting van de ochtend werden door Erik van Driel voor de tweede keer de Digitale Innovatie Koploper Awards uitgereikt. De DIKA wordt toegekend aan toporganisaties die op inspirerende wijze invulling geven aan de Digitale Transformatie. Dit jaar wonnen zonweringsproducent Verano, arbeidsbemiddelingsbedrijf WerkBedrijf, ingenieursbureau Batenburg Techniek en orthopedische hulpmiddelenprocent Livit Orthopedie. Vertegenwoordigers van de vier winnaars werden na de prijsuitreiking door Pieter van Osch geïnterviewd.
Break-out sessies
In de middag kon gekozen worden uit een keur aan break-out sessies. Speciaal voor VIP gasten werd er twee keer een tonde tafel voorgezeten door Pieter van Osch om van gedachten te wisselen over de impact van de Digitale Transitie op een organisatie. In het auditorium werd op praktische wijze getoond op welke manier CRM het salesproces kan ondersteunen door medewerkers digitaal te verbinden. In een losse break-out sessie kon een eerste eigen Power App gebouwd worden. Zusterbedrijf van GAC The DISTRIKT presenteerde de toekomst van marketing en online recruitment. Partner SANA Commerce nam deelnemers mee in de basisbeginselen van e-commerce.
Rob Scheepers
De dag werd centraal afgesloten door cabaretier Rob Scheepers. Hij had de dag onopvallend gevolgd en hield op basis van wat hij gehoord en gezien had de zaal een spiegel met scherpe randen voor. Na deze luchtige afsluiting was er vanzelfsprekend een borrel met uitgebreide ruimte om te netwerken en na te praten. De derde editie van Smart Central was wederom een groot succes. Wilt u volgend jaar ook bij Smart Central aanwezig zijn? Schrijf u vandaag in op onze nieuwsbrief en u krijgt als eerste de aankondiging.