GAC Business Solutions

Eventverslag – Upgrade naar de Digitale Transformatie

3 juli, 2017 in Groothandel Productie Algemeen Events

Om van de voordelen van de Digitale Transformatie te profiteren is vaak niet meer dan een upgrade nodig. Hoe dat in zijn werk gaat, en wat de Digitale Transformatie voor organisaties kan betekenen, was onderwerp van de zeer goed bezochte kennissessie op 22 juni in Oirschot.

Sales Director Arthur van Kooij nam de opening van de dag voor zijn rekening. De Digitale Transformatie zorgt dat klanten zelf kunnen bepalen hoe ze contact met bedrijven zoeken. Bedrijven op hun beurt, krijgen meer kanalen ter beschikking om die klanten te bereiken. Medewerkers kunnen efficiënter samenwerken en informatie is eenvoudig met de hele organisatie én met partners te delen. Microsoft ondersteunt deze beweging met het ‘mobile first, cloud first’ principe. Mensen kunnen altijd en overal slim inspelen op veranderingen.

 Untitled 1 Copy 0002 DSC6423 29  Untitled 1 Copy 0003 DSC6316 12  Untitled 1 Copy 0004 DSC6285 5  Untitled 1 Copy 0007 DSC6367 20

GAC maakt Microsoft technologie toepasbaar voor specifieke branches
Namens Microsoft nam Partner Channel Development Manager Johan Verweij kort het woord. Hij onderstreept het belang van digitale technologie. Daarbij is GAC als partner voor Microsoft heel belangrijk. Microsoft maakt een technologisch platform, GAC zorgt dat dit toepasbaar wordt voor specifieke branches. Daarbij gaat GAC een stap verder dan alleen Dynamics NAV, zij brengen het volledige spectrum aan Microsoft-oplossingen bij elkaar. De Digitale Transformatie naakt ERP voor organisaties belangrijker dan ooit. Voor wie een state-of-the-art motor onder zijn bedrijf wil, is upgraden daarom geen vraag, maar een strategie.

Jezelf onderscheiden van de concurrent
In stijl met One Microsoft brachten Account Managers Jeroen Brocken en Gilian Kleinveld hun twee presentaties samen tot één. Zij bespraken manieren om aan meer klanten te komen en One Microsoft als productiviteitsplatform. Eerst werd, met behulp van smartphone en internet, de kennis van het publiek getest. Degene met de beste score won een Quickscan van zijn Dynamics NAV omgeving. Daarna was het tijd om te focussen op de front-office. Dit is het onderdeel waarmee organisaties zichzelf kunnen onderscheiden van de concurrent. Op strikte voorwaarde dat ze de klant begrijpen.

Gilian En Jeroen 600px

Vindbaarheid op Google
Een recente casus bij zonweringspecialist Verano werd gebruikt als illustratie. Verano had GAC gevraagd mee te denken over mogelijkheden om op internet gevonden te worden, en om dit ‘neer te zetten’ binnen de organisatie. Via The Distrikt, Your World Online werd een kansenanalyse gemaakt. Daarbij werd de vindbaarheid op Google van Verano in beeld gebracht en uitgezet tegen online prestaties van concurrenten. Op basis van die scan werden verschillende middelen gekozen om de vindbaarheid op internet te verhogen. Daarbij spelen CRM en e-mail marketing een hoofdrol. Daarnaast is door GAC een product-configurator ingezet. Hiermee kunnen klanten meer zelf doen.

Antwoord op concurrentie van webwinkels als Alibaba
Uit de zaal kreeg Arco Struik het woord. Hij is directeur bij de Rhenoy groep. Dit is een belangrijke speler op het gebied van auto-onderdelen. Als reactie op de veranderende marktomstandigheden (opkomst van internet en daardoor een steeds transparantere markt) heeft Rhenoy de webwinkel 123autoparts.nl opgezet. Deze winkel richt zich op de consument. Door inzet van middelen als Google Analytics en AdWords, en met ondersteuning van GAC en The Distrikt is deze B2C winkel inmiddels uitgegroeid tot een serieuze speler in de markt waarbij een groot deel van de omzet wordt geboekt buiten de openingstijden.

Social Engagement en e-mailmarketing 
Net als consumenten delen B2B-bedrijven ervaringen via sociale media. Om hierop te kunnen sturen bevat het Microsoft-platform onder meer Social Engagement. Dit onderdeel van Office 365 geeft overzicht over wat er gezegd wordt op sociale media. Daarnaast kan met CRM goed vastgelegd worden wat klanten willen. Met de combinatie Dynamics CRM, Dynamics NAV en Office 365 is een zeer accurate voorspelling te maken van klantgedrag. Het belangrijkste tool van dit moment, e-mailmarketing, wordt via deze bronnen gevoed. Negentig procent van alle online B2B transacties komt via e-mail tot stand. Daarom is integratie van Dynamics NAV met MailPlus via de MailPlus Connector zeer interessant.

Mogelijke upgrade-scenario’s
Na de duo-presentatie ging Gilian Kleinveld solo in op de twee upgrade-scenario’s die GAC biedt. Voor oudere versies van Dynamics NAV en bij implementaties met zeer veel maatwerk is meestal een her-implementatie noodzakelijk. Daarbij wordt de inrichting van het ERP-systeem opnieuw bekeken. GAC brengt in kaart welke bevindingen blijven gelden en waar het mogelijk is om maatwerk te vervangen. Bij organisaties die met Dynamics NAV 2013 of hoger werken behoort een 1-op-1 upgrade tot de mogelijkheden. Hierbij worden bestaande inrichting, maatwerk en gegevens 1-op-1 naar de nieuwe versie meegenomen.

Event Juni 180 1  Event Juni 180 2  Event Juni 180 3  Event Juni 180 4

Power Apps en Microsoft Flow
Na de lunch gaf Pre-Sales Consultant Charon Konings een uitgebreide presentatie over de bouw en inzet van Power Apps. Power Apps zijn standaard onderdeel van Office 365 en kunnen eventueel met een pro-versie uitgebreid worden. Organisaties gebruiken Power Apps om in zeer korte tijd voor telefoon, tablet en laptop kleine applicaties te ontwikkelen. In combinatie met Flow, een ander onderdeel uit Office 365, is de uitvoer van een Power App snel te gebruiken in de volledige Dynamics-omgeving.

Voorraad tellen met behulp van een app
Een voorbeeld van inzet van een Power App is voorraad tellen. Normaal gaat dat met een blocnote in de hand. Nadeel is dat de papieren telling handmatig in het systeem gezet wordt. Dat geeft het risico dat er gelijk na telling nieuwe fouten opgeslagen worden. Met Power Apps kan op basis van foto’s en informatie in Dynamics NAV een interactieve lijst gemaakt worden. Deze is dan als checklist beschikbaar. Medewerkers kunnen met behulp van telefoon of tablet de voorraad tellen en hun bevindingen direct invoeren. De ingebouwde camera kan zelfs als barcode-lezer gebruikt worden. Op het moment dat de voorraad met de app geteld is, kan via Flow deze telling automatisch in Dynamics NAV geplaatst worden.

Microsoft Power BI
Charon liet zien hoe de prestaties van een salesteam via MicrosoftPower BI in real-time geanalyseerd kunnen worden. Het is zelfs mogelijk om KPI’s vanuit Power BI door te sturen naar de Apple Watch. servicemonteurs plaatsen met behulp van een registratie-app snel reparatieverzoeken in Dynamics NAV. Er was aandacht voor Social Engagement en voor een consignatie-app. Hiermee kan na een telling op locatie direct door de binnendienst factuur aangemaakt worden. De laatste casus betrof een pick-optimalisatie door via Power BI picks per dag weer te geven op een plattegrond van het magazijn. Op basis van die informatie werd het eenvoudiger om een optimale indeling te maken.

Snel een Power App maken
Een krachtpunt van Power Apps is dat ze razendsnel te maken zijn. Om dit te demonstreren werd er tijdens de presentatie een Power App gebouwd. De basis was in dit geval een Excel-sheet met daarin drie kolommen: klantnaam, cijfer en mailadres. Deze drie kolomnamen werden in de app als knoppen met invulveld gebruikt. De aanwezigen in de zaal konden via de tablet hun naam, een cijfer voor de presentatie en hun mailadres opgeven. Bij bevestiging werd de informatie automatisch verwerkt. Charon liet vervolgens via Power BI het gemiddelde cijfer van de presentatie zien.

Strategische online marketing
Hoe zorg je dat klanten naar je toekomen? Online Marketing Strategist Kelly Jaspers van The Distrikt presenteerde aan de hand van een casus het antwoord dat zij op die vraag geeft. Het begint met een goede strategie. Die houdt rekening met de customer journey; klanten vinden een bedrijf al voordat het bedrijf de klant in het oog heeft. Om gevonden te worden moet de bedrijfswebsite aan bepaalde basiseisen voldoen. Daarna kan een The Distrikt een strategisch plan op basis van het online canvasmodel opstellen. Doel hierbij is om de marketingmiddelen zo dicht mogelijk op de doelgroep te richten. Daarmee wordt tegen minimale kosten een zo groot mogelijk bereik gerealiseerd.

Distrikt 600px

Landingspagina met meer informatie 
Als voorbeeld diende de casus van The Distrikt bij schoonmaakbedrijf ICS Groep. Zij nemen projecten aan van grote klanten die op basis van aanbesteding werken. The Distrikt heeft onder meer geholpen om beter vindbaar te zijn voor organisaties die graffitireiniging willen afnemen. Hiervoor is onder meer een landingspagina opgezet met meer informatie te vinden is over graffitireiniging. Daarnaast is er op maat geadverteerd bij specifiek op de doelgroep gerichte websites zoals een goed bezochte informatiebron voor facilitair managers. Achter de schermen wordt iedere activiteit, zelfs telefonisch contact, geregistreerd en opgenomen in een overzicht. Op basis daarvan is niet alleen te zien wanneer een klant is binnengehaald, maar ook welke middelen een ‘assist-rol’ in dat proces speelden.

Digitale transformatie in het voetbal
Van een assist in de online marketing verschoof de aandacht naar de assist in het voetbal. Scheidsrechter Ed Janssen gaf een presentatie over de opmars van technologische assistentie voor scheidsrechters in het betaalde voetbal. Ook hier is sprake van een Digitale Transformatie. Zo heeft Nederland het voortouw genomen met video-arbitrage. Volgend jaar wordt in Rusland deze scheids-ondersteuning voor het eerst op een WK ingezet. Het advies van Ed Jansen over Digitaal Transformeren is om gebruik te maken van de mogelijkheden. Zowel in voetbal als in business geldt dat je kansen niet krijgt, maar ze moet grijpen. Met die wijze woorden werd de dag afgesloten. Arthur van Kooij nodigde de aanwezigen uit voor een ‘nabeschouwing met netwerkmogelijkheden’.

 Voetbal 600

 

Deel dit bericht
Chat met ons