GAC Business Solutions

NAV 2015 en SharePoint centraal op drukbezochte kennissessie

10 oktober, 2014 in Groothandel Productie Algemeen Events

De kennissessie ‘ontdek de Microsoft innovaties voor uw business in 2015’ is met zestig bezoekers zeer druk bezocht en goed ontvangen. GAC liet op deze dag vernieuwingen zien in Microsoft Dynamics NAV 2015, de mogelijkheden van SharePoint Online, en de STL Group vertelde meer over de eerste implementatie van NAV 2015 in de wereld.

Deur naar de toekomst
Business unit manager Peter Bosch opende de dag: “Vandaag kijken we door het sleutelgat van de deur naar de toekomst. We zien wat er daar beschikbaar is om organisaties te helpen groeien. Aan het einde van de dag hopen wij u als klant geïnspireerd te hebben om de deur open te slaan en binnen te stappen in de wereld van onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde en customer experience.”

Klantendag Web 1804  Klantendag Web 1803  Klantendag Web 1802  Klantendag Web 1801

Trends
Peter ging in op generieke trends in de industrie waarbij procesoptimalisatie voor productie en slimmere marketing voor groothandels hoofdrollen spelen. De trends brengen de vraag naar voren wie nu al weet wat het onderscheidend vermogen van zijn bedrijf is. Antwoord op die vraag blijkt lastig. Meerdere aanwezigen gaven aan bezig te zijn met die vraag. Ook de logische vervolgvraag, wat dat vermogen oplevert voor de klanten, speelt een belangrijke rol.

Het tijdperk van de klant
Daarmee werd de toon voor de dag gezet. Namelijk dat er een nieuw tijdperk is aangebroken: het tijdperk van de klant. Die is veeleisend, goed geïnformeerd en wispelturig. Dat vraagt om bedrijven die niet alleen een product verkopen, maar die ook  meedenken wat dat product voor de klant betekent en welke waarde het toevoegt. Bedrijven leveren een Customer Experience en dat vraagt om meedenken. Waarom is een klant over twee jaar nog succesvol en wat kunt u doen om aan dat succes bij te dragen?

Wendbaarheid, cloud en sociale media
Drie factoren zijn van groot belang. Allereerst wendbaarheid. Door dynamisch te opereren kunnen klanten van GAC zowel autonoom als door acquisitie groeien. Ten tweede is er de cloud. Deze biedt zowel organisaties als hun klanten nieuwe inzichten. Dat kan meer omzet opleveren of kosten besparen, maar centraal staat dat de cloud winst moet opleveren. Als laatste zijn sociale media belangrijk. Een bedrijf hoeft er nog niet in te stappen, maar doet er verstandig aan om nu in ieder geval na te denken hoe deze gereedschappen de business kunnen ondersteunen.

Microsoft Dynamics NAV 2015
De aandacht van de zaal werd vervolgens gericht op business consultant Gilian Kleinveld die meer kwam vertellen over de vernieuwingen die Microsoft met Dynamics NAV 2015 gaat leveren. Deze versie speelt in op de behoefte aan meer mobiliteit, gebruiksvriendelijkheid en legt een focus op de business drivers. Centraal staat de gebruikservaring. NAV 2015 moet, in navolging van smartphones en tablets, zo eenvoudig in gebruik zijn dat trainingsprogramma’s en handleidingen overbodig worden.

Tablets -1

Overal beschikbaar
Dat vraagt om hoge kwaliteit applicaties die op ieder denkbaar toestel werken. Microsoft heeft daar met NAV 2015 hard aan gewerkt. De nieuwste versie van Dynamics ondersteunt standaard alle grote mobiele besturingssystemen. Dat betekent dat gebruikers met de laptop, tablet of smartphone van hun keuze bij de bedrijfsgegevens kunnen op de plaats waar zij dat willen. Door verdere optimalisatie van op rol gebaseerde schermen kunnen gebruikers snel bij de opties die ze nodig hebben. NAV 2015 rekent ook af met lange keuzemenu’s en biedt meer overzicht.

Snel implementeren
Microsoft Dynamics NAV groeit mee met de veranderende markt en de wensen van een bedrijf. Daarom is NAV 2015 ingericht om snel geïmplementeerd te worden. Aanpassingen voor branches zijn niet afhankelijk van maatwerk maar onderdeel van het geheel zodat het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden wordt. Ook is afgerekend met een veelvoud aan los te implementeren modules. Microsoft Dynamics NAV 2015 biedt één integrale oplossing die taken zoals barcodescanning en vooruitbetaling vanuit de standaard licentie aanbiedt. Update-gereedschappen maken NAV 2015 een zeer toekomstbestendige versie.

Power BI
Gilian gaf een demonstratie van Power BI. Dit is een set gereedschappen om de gegevens in NAV 2015 te visualiseren en zo tot nieuwe inzichten te komen. In de demonstratie werden uit NAV omzetcijfers en winstcijfers per vestiging gehaald. Deze konden vervolgens op een wereldbol geprojecteerd worden als staafdiagrammen. Dat laat in één oogopslag zien hoe vestigingen onderling presteren. Door vervolgens tijd aan de vergelijking toe te voegen kon de zaal zien hoe winst en omzet van de vestigingen zich ontwikkelde. De balkjes groeiden mee op de wereldbol en zo werd in één oogopslag duidelijk welke vestigingen goed gingen, en waar aandacht nodig was.

Power BI 2

SharePoint Online
Na de goed verzorgde lunch was het woord aan Jan Nouwens, sales manager SharePoint Solutions, die kwam meer vertellen over SharePoint Online. Met deze cloudgebaseerde dienst speelt Microsoft in op de trend dat zowel de vraag aan klantzijde als het aanbod aan leverancierszijde veranderd. In SharePoint Online is 15 miljard dollar geïnvesteerd om aan het MKB nieuwe mogelijkheden te bieden. Dat geeft het midden- en kleinbedrijf toegang tot diensten die voorheen alleen voor grote ondernemingen bereikbaar waren. Ook haalt Microsoft met SharePoint Online de onzekerheid weg bij de aanschaf van ICT. Investeren in hardware is niet meer noodzakelijk, in plaats daarvan wordt met voorspelbare licentiekosten gewerkt.

Klantendag -web -2

Bodemplaat voor eigen omgeving
Jan liet zien hoe SharePoint een bodemplaat biedt waarop bedrijven zelf hun omgeving kunnen bouwen. Dat begint met een startpagina waarop bedrijfsnieuws samenkomt met eigen taken en eventueel extra applicaties die iedere gebruiker zelf kan instellen. Naar aanleiding van een vraag uit de zaal werd duidelijk gemaakt dat kleine aanpassingen niet alleen door GAC gedaan hoeven te worden, gebruikers kunnen SharePoint naar eigen hand zetten en vooral zelf ook onderliggende pagina’s maken om hun werkzaamheden te versoepelen.

GAC Document Center
Belangrijk binnen het concept is het GAC Document Center. Dat is los verkrijgbaar of als onderdeel van SharePoint Online te implementeren. Deze module speelt direct in op een veelvoorkomend bedrijfsprobleem: de wildgroei aan documenten. Jan toonde hoe met het GAC Document Center zekerheid ontstaat dat iedereen met de juiste versie van een document werkt, er geen gegevens per ongeluk overschreven worden, en informatie altijd vindbaar blijft.

Externen toevoegen aan omgeving
Wie voor een volledige versie van SharePoint gaat, kan in zeer korte tijd zijn omgeving door GAC laten instellen. De volledige versie biedt niet alleen overzicht in de organisatie, maar geeft ook communicatiemogelijkheden en laat als dat nodig is eenvoudig externen toe tot relevante interne gegevens. Met een korte videodemonstratie liet Jan zien hoe hij na video-overleg met een collega een externe adviseur kon inschakelen. Die adviseur zou vervolgens direct in het videogesprek te betrekken zijn en kreeg ook toegang tot voor zijn taak relevante informatie.

NAV 2015 bij STL Group
De laatste sprekers van de dag waren IT-manager Peter Derks en financial controller Roel Verbruggen, beide van de STL Group. Deze handelsonderneming levert het bekende audiomerk Lenco. Het bedrijf verkoopt jaarlijks 1,7 miljoen stuks consumentenelektronica en voert sportaccessoires, tablets en audio-apparatuur. Peter en Roel vertelden hoe het bedrijf in 2013 besloot om over te stappen naar een nieuwe versie van NAV. Na een vooronderzoek van vijf maanden kwam de mogelijkheid om via GAC deel te nemen aan het Microsoft Dynamics Technology Adoption Program (TAP). Daardoor konden ze upgraden naar NAV 2015, dat toen nog onder de codenaam Crete ontwikkeld werd.

Klantendag -mail -3

Implementatie NAV 2015
Binnen TAP is in eerste instantie gewerkt aan een overstap naar Microsoft Dynamics NAV 2013 R2. Niet vreemd aangezien NAV 2015 geen van de grond af opgebouwde versie is, maar een uitbreiding van de vernieuwingen uit NAV 2013 R2. Implementatie van de nieuwe versie verliep snel volgens de POC methodiek en binnen vier maanden was het negentig procent functioneel. Daarop volgde twee maanden van testen en omzetten naar NAV 2015. Uiteindelijk ging STL Group in juli van 2014 als eerste in de wereld live met de nieuwste versie van Microsoft Dynamics NAV.

Maatwerk overbodig
Met de overstap naar de nieuwe versie rekent STL Group af met gedecentraliseerd opslaan van informatie. Onder de vorige oplossing werd er in vier landen data opgeslagen en was de rapportage daarom op vier locaties verschillend. Binnen de nieuwe versie gebruikt iedereen dezelfde gegevens. Ook is er afgerekend met maatwerk. Antwoordend op vragen uit de zaal gaven Peter en Roel aan dat al het oude maatwerk overbodig is geworden in NAV 2015. Alleen ‘klein maatwerk’: het aanpassen van workflows aan bedrijfsspecifieke wensen, is uitgevoerd. Ook kon STL Group terug van zestig Citrix licenties naar twintig, dit is deels te danken de webclient die voortaan standaard bij Microsoft Dynamics NAV2015 zit.

Netwerk en telefoon
De presentatie van NAV 2015 bij STL Group werd afgerond met een uitgebreid vraag- en antwoordgesprek. Na afronding van deze laatste presentatie werd het formele deel van de dag afgesloten met de verloting van een Nokia Lumia Windows Phone die werd gewonnen door Jeroen Wils van Saris Aanhangers. Daarna was er uitgebreid de tijd om na te praten en te netwerken. Wilt u een toekomstige kennissessie bijwonen? Hou dan onze website www.gac.nl in de gaten of schrijf u in voor de nieuwsbrief.

Deel dit bericht
Chat met ons